Autor: Magda - Copywriter/Tłumacz w Intermedia Kreator



Jakiś czas temu na naszą skrzynkę e-mail, przyszła wiadomość

z ofertą programu mentoringowego, z jednej z lokalnych firm. Naszą uwagę zwróciły jednak, nie korzyści z niego płynące,

a błędy językowe, których było całkiem sporo. Choćby

"żadko”, które poprawnie piszemy przez rz. Takie błędy są często popełniane także w treściach stron internetowych. Niejednokrotnie padają określenia: 'jesteśmy ekspertami’, ‘najlepsi na rynku’, ‘zaufaj nam’. Promując się jednak jako bezkonkurencyjni specjaliści w danej dziedzinie, warto pamiętać o posługiwaniu się poprawną polszczyzną. :)








Oto najpopularniejsze błędy językowe popełniane na firmowych stronach www i profilach na FB:


świetna renoma/zła renoma


Renoma z definicji już jest dobrą/pochlebną opinią, więc nie ma sensu jej dookreślać żadnym epitetem.


najbardziej optymalny


Optymalny czyli najlepszy z możliwych (w określonych warunkach). Podobnie więc jak z renomą, nie można go w żaden sposób wartościować.


w dniu dzisiejszym


Po prostu: dzisiaj.


trzynasty lipiec


Może dla niektórych będzie to zaskoczeniem,

ale mówimy/piszemy trzynasty lipca. Dziś mamy trzynasty lipca.


dwutysięczny siedemnasty


Kolejny czasowy błąd. Mówimy: rok dwutysięczny (2000), ale już: dwa tysiące siedemnasty (2017). Nie inaczej :)


ilość gości


Wszystko, co jest policzalne, obejmujemy słowem liczba.

A zatem: liczba gości. To chyba najpopularniejszy błąd. Występował on na ponad 90% stron www, które posłużyły nam

do przygotowania tych statystyk.




Pamiętajcie, że warto poprosić drugą osobę o dokładne przeczytanie i sprawdzenie tekstu przed publikacją. Jeśli macie wątpliwości, zachęcamy Was do odwiedzenia słownika PWN online. Niepoprawna pisownia (a nie nasze usługi!) przyciąga uwagę, zaś poprawna, może wpłynąć na naszą renomę.

Udanego tygodnia! :)